lördag 11 december 2010

Cupcakes



Elsa tycker om att duka upp till fika med många gäster,
och nu kan hon bjuda på färgglada och läckra cupcakes!


De här bedårande små bakelserna finns på bloggen bittersweetblog.wordpress.com men jag har ändrat beskrivningen lite. Jag har gjort ett "vikvarv" i botten på kakdelen för att få en tydligare kant, och jag har också ändrat på sista varvet i glasyrdelen (mest för att jag inte förstod den amerikanska beskrivningen...).

Här är min variant:

Kaka
Virka med brunt garn. Gör 6 fm i en magisk ring.
Öka 6 fm per varv tills rundeln är 24 m.
Gör ett vikvarv genom att sticka ner nålen från avigsidan vågrätt runt nästa fm, gör ett omslag, dra igenom och avsluta fm på vanligt sätt. (Om du tycker det blir stökigt kan du istället göra ett enkelt varv fm i bakre mb. Det blir en kant då också men inte lika skarp.)
Öka 2 fm på varje varv i tre varv (fördela ökningen jämnt), så att du efter tre varv har 30 fm.
Avsluta med ett enkelt varv.

Glasyr
Virka med valfri färg. Gör 6 fm i en magisk ring.
Öka 6 fm per varv tills rundeln är 24 m.
Virka ett enkelt varv.
Virka *2 fm, 2 fm i nästa fm* upprepa 8 gånger tills du har 32 m.
Virka tre enkla varv med 32 fm.
Gör sista varvet så här: *hoppa över 1 fm, 5 hst i nästa fm, hoppa över 1 fm, 1 fm* upprepa varvet ut.

Fyll din cupcake och sy ihop den så att bågarna sticker ut utanför kakan. Dekorera eventuellt med strössel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar