lördag 11 juni 2011

Pysselstafett dag 11 - Tallriksunderlägg av jeans



Hej och välkommen till En meter tyg!
Idag är det min tur i pysselstafetten och då ska vi återbruka gamla jeans. Oftast blir det väskor av mina gamla jeans men till idag har jag gjort tallriksunderlägg av jeansben. Dom är väldigt lättgjorda och man behöver inte vara så noggrann med millimetrarna vilket kan vara rätt skönt såhär i sommartider. Jag har dekorerat med en applikation i form av en somrig sol. Hade jag startat lite tidigare hade jag hunnit göra fler underlägg ... de kommande ska få applikationer i form av segelbåtar, myror och fjärilar, utifrån olika familjemedlemmars tycke och smak.

Du behöver:
  • Gamla jeans utan alltför slitna nederkanter och inte heller för smala, minst 40 cm omkrets nertill på benen behövs
  • Lappar från lapplådan och Vliesofix
  • Fina band, spetsar, lappar från jeansen eller andra saker att dekorera med
  • Vaxduk
  • Snedslå att bandkanta de två råa sidorna med
Gör så här:
  1. Klipp av benen 30 cm från nederkanten och klipp upp dem kant i kant med den inre bensömmen (se bild ovan), jämna till den avklippta råa kanten så att underlägget blir någorlunda rektangulärt
  2. Klipp ut och sy på de applikationer du vill ha, tänk på att inte göra för tjocka dekorationer för då kan inte tallrik och glas stå stadigt
  3. Klipp ut en bit vaxduk av samma storlek som underlägget och lägg den aviga mot aviga med tallriksunderlägget
  4. Vik in en fåll i vaxduken mot den lång- och kortsida på tallriksunderlägget som redan har en fållad kant och sy fast vaxduken i de två sidorna (jag brukar sy på maskin uppepå den gamla sömmen med tråd i samma färg som jeansen är sydda med)
  5. Bandkanta de två återstående sidorna

4 kommentarer:

  1. Tackar! :-) Hoppas du visar bilder på de anda också sen. :-)
    Vad är det man har vliesofixen till? Är det till applikationerna?

    SvaraRadera
  2. Snyygt! Det är kul att göra nya saker av gamla. Har precis lagt upp en tutorial på min blogg där jag visar hur man syr nya jeans av gamla. Man mår bra av att se gammalt bli nytt :) Dessa underlägg ska jag lägga in i min kreativa mapp på datan..

    SvaraRadera
  3. Tallriksunderlägg, vilken superbra idé! Tack för inspirationen :-)

    SvaraRadera