måndag 8 augusti 2011

Jeansarmband


Jag har experimenterat med armband av jeanstyg i några olika varianter. Ganska roligt faktiskt!

Vänster ovan och överst nedan: "Rufseteknikk" à la Lise Bergene, där man syr ihop tygerna aviga mot aviga med sömsmånen utåt och sen klipper jack i den. Efter tvätt och torktumling blir kanten rufsig. Med tiden rufsar den till sig mer och blir ännu finare. Armbandet knyts ihop med ofodrade band av bomullstyg.

Höger ovan och mitten nedan. Här har jag vändsytt armbandet med ena sidan i jeanstyg och den andra i bomullstyg. Bomullstyget är lite smalare så att en smal jeanskant blir synlig när man pressar armbandet. Öppnas och stängs med knapp och knapphål.

Nederst nedan: Två smala remsor jeanstyg har fått ett blixtlås emellan sig, bomullstyg som baksida som vikts över ena kortsidan. Jag har inte kommit på något bra sätt att öppna och stänga det bara. Provade med hyska/hake vilket inte blev snyggt, sen tryckknapp - inte heller bra. Kardborre kanske, men det är så klumpigt.


Fotograf: Gustav, 10 år

1 kommentar:

  1. Vilka fina armband du har gjort. Gillar det med rött mest :) Jag blir en följare av dig, tänkte jag.

    SvaraRadera